مشعلهای گازوئیلسوز
این مشعلها برای احتراق سوختهای مایع نفتی طراحی و ساخته میشوند. در این مشعلها پمپ، گازوئیل را از منبع میگیرد و با فشار بالا به یک نازل با مشخصات خاص (این مشخصات به ظرفیت ، طراحی و کاربرد مشعل بستگی دارد) وارد میکند معمولا پمپ گازوئیل به محور موتور فن متصل است و با نیروی همان موتور چرخش خود را انجام میدهد نازل در این مشعلها اول وظیفه پودر کردن گازوئیل جهت بهترین حالت مخلوط شدن با هوا را بر عهده دارد.
اجزای سیستم سوخترسانی مشعلهای گازوئیلی
1-پمپ گازوئیل:
پمپ گازوئیل از نوع چرخدندهای است و از 2 چرخدنده کوچک و بزرگ تشکیل شده
چرخدنده کوچک داخل چرخدنده بزرگ قرار دارد و چرخدنده کوچک از طریق یک محور به موتور متصل شده و میچرخد با حرکت چرخدنده کوچک گازوئیل به فضای بین دو چرخدنده مکیده شده و بین آنها فشرده میشود و سپس از خروجی خارج میشود.
2-شیر برقی گازوئیل:
این قطعه بعد از پمپ گازوئیل و قبل از نازل قرار میگیرد این شیر برقی از نوع شیر برقی تک مرحلهای، تک ضرب است یعنی در یک لحظه به طور کامل باز میشود. اما سوالی که اینجا مطرح میشود این است که با وجود پمپ گازوئیل چه نیازی به شیر بعد از پمپ وجود دارد.
3-شیر تنظیم فشار گازوئیل:
این شیر ، قبل از شیر برقی و بعد از پمپ نصب میگردد و وظیفه آن برگشت گازوئیل اضافه به منبع است.
4-نازل:
نازل قطعه بسیار مهمی در مشعلهای گازوئیلی است و وظایف زیر بر عهده آن است.
سیستم هوارسانی
الکتروموتور:
این قسمت وظیفه چرخش و حرکت دادن پروانه را برعهده دارد در مشعلهای با ظرفیت پایین از الکتروموتورهای تک فاز و در مشعلهای با ظرفیت بالا از الکتروموتورهای سه فاز استفاده میشود.
پروانه:
که با چرخش خود ایجاد فشار مثبت و جریان هوا می-کند.
حلزونی یا محفظه فن:
این قسمت همان طور که از اسم آن مشخص است به شکل یک حلزونی ساخته میشود که پروانه داخل آن قرار گرفته و با چرخش پروانه از یک قسمت هوا وارد و از سمت دیگر هوا خارج میشود.