مشعل گازسوز :
برای احتراق گاز طبيعي طبق استاندارد DIN – 4788 طراحی شده است .پروانه مشعل گازسوز روی محور موتور نصب شده است و هواي لازم جهت احتراق را تامين مي نمايد . ميزان هواي لازم برای احتراق مناسب ، توسط دريچه هوا کنترل مي شود . ضمناً روی مشعل کليد مخصوص کنترل فشار نصب شده تا هنگام کمبود جريان هوا ، خودبخود ، مشعل را خاموش مي کند. اين کليد علاوه بر تضمين ورود هواي کافي برای احتراق، بصورت يک کليد ايمني خودکار نيز عمل مي کند .
قطعات عمده مشعل گازسوز :
1 . فيلتر گاز
با توجه به وجود ذرات خارجي در گاز به جهت محافظت از شير برقي بايد در مسير ورود گاز به مشعل از فيلتر استفاده نمود .فيلترها انواع مختلفي دارند و بايد ساليانه بازديد شده و در صورت لزوم و كثيف شدن آنها تميز گردند .
2 . شيربرقي گاز
شير برقي گاز اين مشعل از نوع آرام بازشو مي باشد كه به دليل اينكه بتواند در ابتداي تشكيل شعله از ضربه زدن جلوگيري نمايد و تشكيل شعله به آرامي صورت پذيرد .در هر صورت شير برقي به صورت يك كنتاكت باز مي باشد يعني شير در حالت عادي بسته مي باشد و با دريافت فرمان از رله كنترلي بوبين آن برقرار شده و مسير گاز باز مي گردد .
3 . پرشر گاز
پرشر گاز در اصل يك سوييچ ايمني مي باشد كه در صورت پايين بودن فشار گاز شير برقي گاز را مي بندد و از ادامه فعاليت مشعل گازسوز جلوگيري مي نمايد .
4 . پرشر هوا
پرشر هوا جهت اطمينان از عملكرد فن دمنده و وجود هواي كافي جهت احتراق به كار مي رود به اين ترتيب كه از قسمت دهش يا مكش فن دمنده هوا لوله رابطي به پرشر متصل مي گردد و پرشر با احساس نمودن فشار وعمل كردن تيغه آن به رله سيگنال در مدار بودن فن و تامين هوا را منتقل مي نمايد .
5 . موتور و فن دمنده هوا
الكتروموتور فن دمنده هوا كه نيروي محركه لازم جهت دوران بلور فن ر ا تامين مي كند با توجه به حجم هواي مورد نياز جهت احتراق ، معمولا از الكتروموتورهاي دور بالا در حدود 2800 RPM انتخاب مي گردد .
با توجه به سايز مشعل راه اندازي اين موتورفن كه هميشه در زمان روشن بودن مشعل زير بار مي باشد يا مستقيما از طريق رله انجام مي گردد يا در صورت بالابودن سايز مشعل از طريق مدار فرماني كه از رله مشعل فرمان مي گيرد زير بار مي رود .
6 . دمپر هوا
ميزان هواي ورودي به محفظه احتراق را تنظيم مي نمايد .با توجه به اينكه تشكيل شعله و همچنين نحوه احتراق و به اصلاح تنظيم شعله با كمك تنظيم ميزان هوا انجام مي شود لذا دمپر هوا نقش قابل توجهي در نحوه احتراق دارد .
در دمپرهاي دستي كه معمولا براي مشعل هاي سايز پايين استفاده مي شود دمپر به كمك پيچ نگهدار در موقعيت مناسب ثابت مي شود و در اينصورت بايد دمپر طوري تنظيم شود كه ضمن زياد نبودن هوا در ابتداي تشكيل شعله ميزان هوا جهت احتراق سوخت در شرايط پايدار شعله نيز كافي باشد .
1.دمپر هواي برقي :
اين دمپرها معمولا در مشعل هاي دو مرحله اي به كار مي روند كه ميزان عبور هوا و موقعيت دمپر به كمك موتوردمپر در مرحله يك و دو با فرماني كه از رله دريافت مي نمايد همزمان با باز شدن شيربرقي سوخت مرحله دوم تنظيم مي گردد .
با توجه به طراحي مشعل اين دمپرها يا متستقيما به محور دمپر متصل مي شوند يا از طريق لينك بندي به محور دمپر متصل مي شوند .
2.دمپر هواي هيدروليك (هيدرو جك) :
اين دمپرها در بعضي مشعل هاي گازوييل سوز به كار مي روند كه ميزان عبور هوا را با استفاده از نيروي هيدروليك پمپ گازوييل و لينك بندي آن با يك جك هيدروليكي تنظيم مي نمايد .
7 . ترانس جرقه زن ، وايرها و الكترود جرقه زن
سيستم جرقه زن مشعل شامل ترانس جرقه زن، وايرها و الكترودهاي جرقه زن مي باشد كه ترانس ولتاژ ورودي را به حدود ١٠ كيلو ولت افزايش مي دهد تا با ايجاد قوس الكتريكي روي دو سر الكترودها باعث ايجاد حرارت و مشتعل شدن مخلوط گاز و هوا مي گردد .
8 . يون
سيستم كنترل شعله در اين مشعل گازسوز يون مي باشد .در مشعل هاي دوگانه سوز معمولا از چشمي يا فتوسل براي كنترل وجود شعله استفاده مي شود .
9 . رله كنترل كننده
رله ،بخش كنترل كننده عملكرد مشعل مي باشد كه با توجه به نوع مشعل انواع مختلفي دارد .